Organisatieadvies en verandermanagement
Maatschappelijke ontwikkelingen dwingen organisaties om zich voortdurend aan te passen. Dat vraagt om effectieve leiders die samen visie ontwikkelen. Vanuit deze visie en met een sociaal kompas (visie, missie, strategie en kernwaarden) richting geven aan een organisatieverandering. Door heldere communicatie, het inzetten van kwaliteiten en het ontwikkelen van competenties, worden alle medewerkers meegenomen in de ontwikkeling van de organisatie.
Bij mijn begeleiding van organisatieveranderingen werk ik met het Z-model of changeĀ®. Dit verandermodel is gebaseerd op de logische niveaus van Bateson & Dilts. De logische niveaus zijn: omgeving, gedrag, capaciteiten, overtuigingen, identiteit en missie. De niveaus in dit NLP-model geven verschillende graden aan waarmee we denken, voelen, weten en spreken.
Deze logische niveaus van een mens zijn 1-op-1 te vertalen naar die van een organisatie, namelijk: markt/maatschappij (omgeving), producten/diensten (gedrag), vermogen (capaciteiten/competenties), cultuur (overtuigingen), identiteit en missie.
Een groot voordeel hierbij is dat alle mensen binnen de organisatie dit model begrijpen en er snel draagvlak kan ontstaan. Hierdoor kan er op een relatief eenvoudige wijze de complexiteit van en de sociale dynamiek tijdens een organisatieverandering integraal in kaart worden gebracht. Vervolgens zijn deze veranderingen direct te vertalen naar wat dit betekent voor bijvoorbeeld de (nieuwe) werkomgeving, gedragingen en competenties van de leidinggevenden en de medewerkers.
Hierdoor ontstaat een organisatieverandering die duurzaam is, omdat deze ontwikkeling (werken vanuit een nieuwe missie, visie en kernwaarden) hand in hand gaat met de waarden en ontwikkeling van de mensen in de organisatie.